وبلاگ

آشنایی با عسل گون

گیاه گون را بهتر بشناسید:​

۶۲۰ گونه گون به صورت انحصاری در ایران وجود دارد به این معنی که در هیچ جای دیگر دنیا یافت نمی شوند.

بیشترین پراکندگی گون های ایران در، زاگرس و سلسله جبال مرکزی است بنابراین گون جزء گیاهان خشکی پسند به شمار می روند که با رطوبت کم و نیاز آبی اندک به حیات خود ادامه می دهند.

 

شکل گیاه گون:​​

این گونه گیاهی از خانواده لوبیا است که حداکثر ۷۵ سانتی متر می باشد این گیاه به صورت علفی و بوته ای می روید و با داشتن آرایش برگ های شانه ای و همچنین ساختار گل های زیبا و معطر به رنگ های مختلف از جمله سفید، آبی، صورتی، بنفش، زرد و قرمز جلوه خاصی به مراتع کوهستانی ایران بخشیده است.

در مناطق کوهستانی ایران حداقل چندین گونه گون رویش دارد که سهم بسزایی در تولید عسل ایفا می کنند و همین تنوع زیاد این گونه گیاهی در کنار پراکندگی و تراکم بالا باعث شده است که ایران به بهشت گون شناخته شود.

در زیر چند نمونه از گیاه گون را مشاهده می کنید:

 

عسل گون:​​

یکی از گیاهانی است که زنبور عسل می تواند از آن برای تهیه و ساخت عسل استفاده کند گیاه گون است چرا که مولد شهد و گرده گل بوده و سهم بسیار زیادی در جریان ورود شهد به کندو را دارد.

گونه های این گیاه با تنوع بالا در کنار تراک و پراکندگی بسیار وسیع، عسل کوهستان های ایران را تامین می کند.

زمان برداشت این عسل بستگی به منطقه دارد و از اردیبهشت ماه تا اواسط مرداد ادامه دارد.

  

چرا می گوییم عسل گون ؟​

زمانی که کلنی های زنبور عسل در منطقه ای که گیاه غالب آن منطقه از یک نوع خاص باشد قرار بگیرند و بیش از ۵۰ درصد از شهد جمع آوری شده از آن نوع پوشش گیاهی باشد عسل را به اسم آن گیاه نامگذاری می کنند و عسل گون را به دلیل اینکه عمده شهد جمع آوری شده توسط زنبوران عسل از بوته های گون است به این عسل نامگذاری می شود.

 

رنگ عسل گون:​

این عسل کاملا زرد رنگ بوده و ظاهر آن شبیه عسل های معمولی است و می توان با خیال راحت آن را در برنامه غذایی خود جای داد اما باید گفت با توجه به گونه های مختلف گیاه گون ممکن است عسل های گون به رنگ های قرمز و کهربایی باشند

  

خواص عسل گون:​​

• خاصیت ضد سرطانی

• سرشار از مواد معدنی ضروری بدن

• ضد استرس و آرام کننده اعصاب

• تقویت معده

 

• درد های مفصلی و استخوانی

• پیشگیری از سرما خوردگی و بهبود گرفتگی صدا

• درمان بیماری های ریوی، سرفه و برونشیت

 

سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 موارد محصول
حساب کاربری من